zaterdag 24 juli 2010

TAB ’10 1 Leutasch

Transalp Bike Leutasch – Merano ‘10
‘Mountainbikeweek’
www.vasasport.nl



Foto: © 2010sprengenbergrunner

Een logische vervolg op de Transalpinerun is deze Transalp. In de voorbereidingsperiode voor de Transalp heb ik de mountainbiketraining geleidelijk opgebouwd en het hardlopen beperkt tot eenmaal in de week. Begin Juli deed ik in Winterswijk de ATB zomertocht van 60 km. Om vervolgens de week erop ‘Drenthe’s Mooiste’ te doen (Assen ATB 80 km)
www.drenthes-mooiste.nl/  Na het ‘Rondje Ruinen’ een wat saaie tocht op de racefiets van 120 km was  ik er klaar voor. Dit maal een kort tocht van 6 dagen over de Alpentoppen met mountainbikegroep.

Vrijdagmorgen 23 Juli start mijn vakantie met een tussenstop in Marktheidenfeld (bij Würzburg) waar ik mijn Toyota parkeer aan de rivier de Main. Zo hoop ik zaterdag ontspannen aan te komen in Oostenrijk (Leutasch). Dat valt echter tegen, veel baustellen, slecht weer (regen) en een 18 km lange file (tenminste dat verteld een vrolijke Nederlandse dame mij, die tussen de auto’s door wandelt). Over het stuk Nürnberg en München doen we uren.  Hoe dichter bij de bestemming des te kouder. Met de Alpen in zicht begin ik te stralen, terwijl het buiten miezert. Het infietsrondje wat gepland staat voor 16.30 mis ik.  Als ik arriveer op mijn kamer is dat een tegenvaller. Weggedrukt in een hoek, onder een schuine kant staat een bijzetbed (logeerbed), met een defecte lattenbodem. Zelfs een vrij looppad naast dit bed lijkt me niet gegund (daar staat een nachtkastje en spullen van mede deelnemer).

Foto: © 2010sprengenbergrunner

Etappe 1
Zondag 25 juli
Leutasch – Lermoos
Vooraf kon je opgeven bij welke niveaugroep je wilt fietsen, maar dat zou zich wijzen naar de eerste klim.  De groepen zijn: Basic, Medium, Sport en Extreme. Vanwege mijn slechte afdaalcapaciteiten en mindere techniek koos ik voor Sport. Ik hou me voor er niet meteen vol in te gaan. Wijselijk is er vandaag geen Extremegroep en starten we massaal. Het verschil in niveau is snel zichtbaar. Nauwelijks begonnen aan de klim zit ik midden in de groep en besluit om mijn regenjas uit te doen. Als ik daarna weer op de mountainbike stap is het om de bocht al stilstaan. Daar worden sneller dan ik gedacht had de groepen gevormd. Ik zit eigenlijk net aan de verkeerde kant van de ‘snelle’ groep en schuif daar bij aan (want ik zou ze bijgehaald hebben in de volgende kilometer).  De nodige kleine reparaties worden uitgevoerd met name aan de huurfietsen. Met veel Eriks in de groep van negen man maken we er een leuke tocht van. We zijn aan elkaar gewaagd. De Vasagids blijkt de zwakste schakel, hij heeft zichtbaar moeite met ons tempo.  Het gebruikelijke aftasten met wat ‘tussensprints’ en ‘ontsnappingen’, zo leren we onze pappenheimers kennen. Dubbel genieten; op hoogte in de bergen, sportieve strijd met de elementen, jezelf en de groep. Bij de afdaling vraag ik me toch enigszins af waarom ik niet een wandelvakantie heb geboekt. En dat dit de laatste keer is.

Afstand 80 km, hoogtemeters 1900.

Kaart dag 1 van rechtsonder naar links midden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten